Jakoś umknęła mi wiadomość o powstaniu całkiem ciekawej inicjatywy. Otóż na początku czerwca trzy amerykańskie firmy internetowe: Bing (czyli właściwie Microsoft), Google i Yahoo porozumiały się w sprawie stworzenia wspólnego zestawu narzędzi i słownika do opisywania danych strukturalnych.

Nowy projekt nazywa się schema.org i nieprzypadkowo ta nazwa przypomina sitemaps.org – inicjatywa wyszła od tych samych firm i zamierzenia są podobne: ułatwienie życia webmasterom, którzy będą mogli komunikować się z wyszukiwarkami przy pomocy jednego narzędzia.

W Polsce ma to mniejsze znaczenie, bo na rynku wyszukiwarek niepodzielnie rządzi Google, ale patrząc globalnie to bardzo dobry pomysł. Starzy webmasterzy dobrze pamiętają proces tworzenia stron internetowych w czasach dominacji Netscape’a i MS Internet Explorera, zaczynający się od oszacowania, od której przeglądarki zacząć. Niby standard HTML był jeden, ale różnice w jego implementacji sprawiały, że pracy często było dwa razy więcej: gdy już strona wyglądała tak, jak chcieliśmy w jednej przeglądarce, zaczynało się dłubanie, by pod drugą było tak samo.

Schema.org do opisu danych strukturalnych wykorzysta specyfikację znaczników Microdata. W założeniach jest wykorzystanie już istniejących i używanych słowników, a w przyszłości tworzenie nowych, na podstawie zgłaszanych potrzeb i sugestii.